Fa força anys, quan encara es comprava en pesetes, quan encara el
desconcert i la incertessa em tenien el cor encongit, vaig trobar un petit
llibre, tòpic ja, conegut per a molts, però que des del meu punt de vista
continua d’actualitat. I encara més si parlem des dels sentiments, des del cor
de tots, afectats, familiars, professionals, mestres o gent del carrer. Les
reflexions del llibre em van servir molt per apropar-me a tots aquells que es
perden al bosc. I sempre han estat una font d’inspiració per a mi.
Per sobre dels diferents diagnòstics, per sobre de diferències entre
persones, tractaments, profesionals, etc., hi ha alguna cosa més tendra i més
propera.
Espero que l’autor vegi en les breus cites del seu llibre un homenatge. Us
a les ofereixo amb amor.
“Quan un infant va a l'escola, és com si fos portat al bosc, lluny de casa
seva. Hi ha infants que s'omplen les butxaques de pedretes blanques, i les
tiren a terra, de manera que saben retrobar el camí de casa, fins i tot de nit,
amb la claror de la lluna. Però n’hi ha que no aconsegueixen de fer provisió de
pedretes, i deixen engrunes de pà sec com a senyal per a tornar a casa. És un
rastre molt fràgil i les formigues l’esborren: els infants es perden al bosc i
ja no saben tornar a casa.
L'escola és com un bosc en el qual alguns saben trobar el propi camí, saben
llegir-lo i saben orientar-se: passen el dia al bosc, es complauen a
descobrir-lo, coneixent-ne les bestioles i els arbres, i aconsegueixen de
relacionar tot això amb el senyal i la memòria que els torna a casa. Són amos
d'un territori perquè son amos dels senyals per reconèixer-lo i relacionar-lo
[…]
D’altres passen la jornada al bosc i també aprenen moltes coses […] però al
final del dia també han conegut la por de no saber-se orientar, de no saber
trobar el camí de casa. Potser han aprés moltes coses, però les obliden perquè
no saben relacionar-les amb el senyal i la memòria del camí de casa: el bosc
esdevé el lloc paurós on es perden, sense reconèixer els propis rastres, sempre
s’hi senten estranys i rebutjats. […]
Els infants que s’han perdut, no saben tornar a casa i tampoc no saben
tirar endavant, perquè cada passa que fan és per a perdre’s una mica més […]
No tenen camí, perquè no saben llegir els signes que poden constituir un
camí o un senderol: estan comdemnats a vagabundejar sense espai i sense temps,
i poden preferir d’estar tancats en una gàbia.[…]”
Crec que és un relat magnífic: ens sap transmetre els sentiment d’aquestos nens/nois/persones
perduts i perdudes.
Després vindran les diferents maneras d’ajudar-lo per tal que trobi un camí.
El primer gran pas per a una DIVERSITAT REAL de la Societat és accedir-hi amb el cor.
Carme Muntané
Ref. Bibliogràfica
Andrea Canevaro, Els infants que es perden al bosc, Eumo Editorial, Vic, 1990.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada